Cardio of krachttraining?

Ga jij liever hardlopen op de zondag morgen? Of sta je liever meerdere keren per week in de gym om spieren op te bouwen? Cardio en krachttraining zijn allebei een effectieve manier wanneer jij wilt werken aan een strakker lichaam. In dit artikel leggen we je alles uit over cardio en krachttraining en hoe je dit het beste kunt inzetten en combineren.

Cardio

Cardio is een trainingsvorm waarbij je traint aan je conditie en uithoudingsvermogen. Je werkt hierbij aan de conditie van je hart en je longen doordat het bloed sneller door je lichaam heen stroomt. Hierdoor verbrand je veel calorieën en kun je er dus ook gemakkelijk gewicht mee verliezen. Bij cardio doe je oefeningen van lagere intensiviteit dan kracht training maar voor een langere tijd zoals hardlopen, fietsen of zwemmen. Welk soort cardio het beste is hangt af van je eigen wensen en behoefte. Bij cardio is het belangrijk dat je dit consequent moet blijven volhouden, daarom kun je het beste kiezen voor iets wat je leuk vindt en niet tegen op kijkt om te doen. Cardio heeft vele voordelen, het werkt aan je conditie, verminderd stress, verbeterd je slaap en geeft je energie. Daarentegen is het enige nadeel van cardio dat het je spiermassa en kracht niet veel ontwikkeld zoals bij krachttraining.

Krachttraining

Bij krachttraining denk je al gauw aan grote spierbundels die uren lang in de sportschool staan. Maar zowel voor mannen als voor vrouwen is krachttraining een goede manier om af te vallen en te werken aan een strak lichaam. Met krachttraining bouw je aan meer spiermassa en wordt je steeds sterker. Je werkt hierbij met kortere, zware oefeningen die je voor een paar herhalingen uitvoert. Spieren wegen meer dan vet, daardoor kan het zijn dat de kilo’s op de weegschaal niet altijd minder worden, maar dat je wel meer vet verliest en een strakker lichaam krijgt. Daarnaast verbrand je met krachttraining ook meer calorieën in rust waardoor je ook buiten de trainingen steeds meer calorieën verbrandt.

Cardio en krachttraining: De perfecte combinatie

Maar wat is nou beter, cardio of krachttraining? Het antwoord hierop is simpel: Wanneer je gewicht wilt verliezen en je spiermassa wilt behouden kun je het beste een combinatie van krachttraining en cardio doen. Een combinatie van beide zorgt voor het meest effectieve resultaat. Dit kun je doen door op bepaalde dagen cardio te doen en op andere dagen kracht training. Maar ook door aan je krachttraining op het einde een cardio element toe te voegen. Hierdoor wordt je conditie beter, bouw je meer spiermassa op en kun je gemakkelijker gewicht verliezen.

Krachttraining en cardio bij Beyondfit

Vind jij het nog lastig om een goede balans te vinden tussen krachttraining en cardio? Bij Beyondfit helpen we jou met een persoonlijk workout plan zodat jij op de meest effectieve manier kunt afvallen. Samen met onze personal trainers werkt je aan de juiste vorm en technieken zodat jij op een veilige manier kunt sporten zonder blessures op te lopen. Benieuwd hoe wij jou het beste kunnen helpen? Plan vrijblijvend een gratis intake gesprek in en bespreek samen met een van onze coaches jouw wensen en doelen.

Ook Beyondfit worden? Ontvang de Beyondfit brochure direct in je mailbox.

Zodra je hebt aangegeven waar wij de brochure naar toe mogen mailen sturen we de Beyondfit brochure netjes naar je toe per mail.

"Hopelijk kun je veel nieuwe inzichten op doen door de Beyondfit brochure te lezen en kom je er achter waar Beyondfit voor staat. Alvast veel lees plezier toegewenst en als je tijdens of na het lezen vragen hebt dan horen we dat graag van je!"

Vriendelijke groet,

David

Founder & creative business developer, Beyondfit

Meer artikelen waarmee jij meer over het Beyondfit worden kunt leren.

Conditie opbouwen

Conditie opbouwen

Wil jij graag fitter worden en een betere conditie opbouwen? In dit artikel vertellen we jou hoe jij je conditie kunt opbouwen.

Waarom een 30 day challenge niet werkt

Waarom een 30 day challenge niet werkt

Heb jij al meerdere keren een 30 day challenge geprobeerd, maar is het resultaat toch niet helemaal wat je gewenst had? In deze blog vertellen we je precies waarom een 30 day challenge niet werkt.

De perfecte oplossing

Ontdek hoe jij Beyondfit kunt gebruiken om jouw doelen te behalen.

Ben jij benieuwd hoe Beyondfit jou verder kan helpen? Doe dan de Beyondfit Quiz en ontdek op basis van jouw behoeftes welk programma bij jou past.