Goede zithouding tegen rugklachten

Werk jij vaak uren lang achter het bureau? En heb je last van rugklachten aan het eind van je werkdag? Rugpijn, nekpijn of andere lichamelijke klachten zijn vaak het gevolg van een verkeerde zithouding. Het is belangrijk dat je een goede zithouding aanneemt als je dagen lang zittend moet werken. Wij geven je enkele tips voor de juiste zithouding zodat jij rugklachten kunt voorkomen.

Natuurlijk is je bureau stoel het belangrijkste onderdeel als het gaat om je zithouding. Het is belangrijk dat je je bureaustoel op je juiste manier instelt, maar hoe stel je hem eigenlijk goed in? Vaak gaan we gewoon zitten op onze bureaustoel zonder er bij na te denken hoe deze staat. Er zijn verschillende onderdelen die je kan aanpassen aan je bureaustoel.

Zithoogte

Voor een goede zithouding is het belangrijk dat beide voeten plat op de grond staan. Hierbij moeten je knieën iets lager dan je heupen zitten, dit zorgt ervoor dat de doorbloeding door je benen goed blijft verlopen en je geen tintelend gevoel in je benen of voeten krijgt. Kun je de zithoogte van je stoel niet aanpassen? Dan kan je ook een verhoging onder je voeten plaatsen zodat je voeten niet in de lucht hangen. Zorg er daarnaast voor dat er ongeveer een vuist tussen je knieholtes en zitkussen past zodat de zitting niet de bloedtoevoer kan dichtdrukken.

Rugleuning

Het is belangrijk dat de bolling van de rugleuning goed in de holte van de onderrug valt. Hierdoor krijg je de juiste steun in je onderrug en kun je klachten voorkomen. Om te zorgen dat je comfortabel zit en om overbelasting te voorkomen kun je je rugleuning het beste licht gebogen naar achter plaatsen. Als de rugleuning te recht staat kan het zijn dat je te rechtop staat en kost het een stuk meer moeite om je rug zo te houden.

Armleuning

Zorg er voor dat je schouders ontspannen zijn en je armen een hoek van 90 graden maken als je op de armleuning hangen. Daarnaast is het belangrijk dat de hoogte van het bureau even hoog is als de hoogte van de armleuningen.

Computer en toetsenbord

Zorg er voor dat de bovenkant van je computerscherm precies op ooghoogte staat. Wanneer je scherm te ver naar beneden staat wordt je nek te veel belast en kun je nek klachten krijgen. Het scherm moet hierbij op een arm lengte van je af staan. leg het toetsenbord ongeveer 10 tot 15 centimeter van de rand van het bureau af en plaats de muis daar precies naast. Bij het bewegen van de muis is het belangrijk dat je je hele onderarm meebeweegt en niet alleen je pols.

Voorkom rugklachten met een goede zithouding bij Beyondfit

Heb jij last van rugklachten of andere aanhoudende lichamelijke klachten?

Bij Beyondfit leren wij je alles wat je moet weten over de juiste houding. Al onze personal trainers hebben een medische achtergrond en met onze eigen fysiotherapeut kun jij blessures en aanhoudende klachten voorkomen. Plan een gratis intake gesprek in met een van onze trainers en bekijk jou mogelijkheden.

Ook Beyondfit worden? Ontvang de Beyondfit brochure direct in je mailbox.

Zodra je hebt aangegeven waar wij de brochure naar toe mogen mailen sturen we de Beyondfit brochure netjes naar je toe per mail.

"Hopelijk kun je veel nieuwe inzichten op doen door de Beyondfit brochure te lezen en kom je er achter waar Beyondfit voor staat. Alvast veel lees plezier toegewenst en als je tijdens of na het lezen vragen hebt dan horen we dat graag van je!"

Vriendelijke groet,

David

Founder & creative business developer, Beyondfit

Meer artikelen waarmee jij meer over het Beyondfit worden kunt leren.

Hoe blijf je fit met een kantoorbaan

Hoe blijf je fit met een kantoorbaan

Heb jij een kantoorbaan waar jij vaak uren achter elkaar achter een bureau moet zitten? In dit artikel geven we jou tips hoe jij fit kunt blijven op kantoor

De perfecte oplossing

Ontdek hoe jij Beyondfit kunt gebruiken om jouw doelen te behalen.

Ben jij benieuwd hoe Beyondfit jou verder kan helpen? Doe dan de Beyondfit Quiz en ontdek op basis van jouw behoeftes welk programma bij jou past.