Hoe genoeg slapen jou kan helpen bij het afvallen

Slapend afvallen? Dat willen we natuurlijk allemaal. Slapen kan wel degelijk helpen wanneer jij gewicht wilt afvallen. Wanneer we willen afvallen richten we ons vaak op meer sporten en gezonder eten maar vergeten we hoe belangrijk slaap is. Een goede nachtrust en afvallen gaan hand in hand en zijn zeker met elkaar verbonden. In dit artikel vertellen we je hoe slaaptekort in de weg kan staan bij gewichtsverlies.

afvallen en slapen

Leptine en Ghreline

Slaap heeft invloed op verschillende hormonen. Twee hormonen die invloed hebben op je eetlust zijn Leptine en ghreline. Leptine zorgt ervoor dat dat je eetlust wordt geremd en dat je dus minder snel een honger gevoel hebt. Wanneer je weinig zult slapen zal je minder van dit hormoon aanmaken en zal je eetlust dus versterkt worden waardoor afvallen dus ook moeilijk wordt.

Ghreline is eigenlijk het tegenovergestelde van Leptine. Ghreline zorgt er namelijk voor dat je hongergevoel toeneemt. Bij weinig slaap maakt je lichaam hier juist meer van aan, en zal je dus ook meer honger hebben. Daarnaast zal je ook vaak meer zin hebben in ongezonde vetten en koolhydraten zoals chips, koekjes, snoep of andere ongezonde snacks.

Lagere energie levels

Wanneer je te weinig slaapt, zullen je energielevels ook lager zijn. Hierdoor heb je misschien minder zin om te gaan sporten of bewegen en wil je het liefste de hele dag niks doen. Je discipline gaat omlaag en je zal meer moeite hebben om de motivatie vast te houden. Daarnaast ben je geneigd om meer te gaan eten om deze energielevels aan te vullen.

Eetimpulsen door verzwakte insulaire cortex

Door te weinig slaap verzwakt je insulaire cortex, een van je hersengebieden. Normaal gesproken geeft deze tegenwicht voor de amygdala, die er juist voor zorgt dat je veel en lekker wilt eten. Door te weinig slaap wordt het dus ook moeilijker om je eetimpulsen te bedwingen.

Afvallen en genoeg slapen bij Beyondfit

Wil jij duurzaam gewichtsverlies? Bij Beyondfit helpen wij jou niet alleen met gezond eten of meer sporten, maar werken we samen aan een algehele gezonde levensstijl. Onze trainers en lifestyle coaches dienen als stok achter de deur en en zorgen ervoor dat jij op een veilige en effectieve manier aan jouw gezondheid kan werken. Vraag vrijblijvend een intake gesprek aan met een van onze coaches en dan kijken we samen hoe wij jouw het beste kunnen helpen.

Ook Beyondfit worden? Ontvang de Beyondfit brochure direct in je mailbox.

Zodra je hebt aangegeven waar wij de brochure naar toe mogen mailen sturen we de Beyondfit brochure netjes naar je toe per mail.

"Hopelijk kun je veel nieuwe inzichten op doen door de Beyondfit brochure te lezen en kom je er achter waar Beyondfit voor staat. Alvast veel lees plezier toegewenst en als je tijdens of na het lezen vragen hebt dan horen we dat graag van je!"

Vriendelijke groet,

David

Founder & creative business developer, Beyondfit

Meer artikelen waarmee jij meer over het Beyondfit worden kunt leren.

Conditie opbouwen

Conditie opbouwen

Wil jij graag fitter worden en een betere conditie opbouwen? In dit artikel vertellen we jou hoe jij je conditie kunt opbouwen.

Cardio of krachttraining?

Cardio of krachttraining?

Cardio en krachttraining zijn allebei een effectieve manier wanneer jij wilt werken aan een strakker lichaam. In dit artikel leggen we je alles uit over cardio en krachttraining en hoe je dit het beste kunt inzetten en combineren.

Waarom een 30 day challenge niet werkt

Waarom een 30 day challenge niet werkt

Heb jij al meerdere keren een 30 day challenge geprobeerd, maar is het resultaat toch niet helemaal wat je gewenst had? In deze blog vertellen we je precies waarom een 30 day challenge niet werkt.

De perfecte oplossing

Ontdek hoe jij Beyondfit kunt gebruiken om jouw doelen te behalen.

Ben jij benieuwd hoe Beyondfit jou verder kan helpen? Doe dan de Beyondfit Quiz en ontdek op basis van jouw behoeftes welk programma bij jou past.