Krachttraining voor vrouwen

Denk jij dat krachttraining niet voor vrouwen is? Dan heb jij het helemaal mis. Krachttraining is namelijk niet alleen geschikt voor mannen maar is ook heel effectief voor vrouwen. Ondanks dat krachttraining steeds populairder wordt zijn er nog steeds veel misvattingen over krachttraining voor vrouwen. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over krachttraining, de misvattingen en de voordelen.

Krachttraining voor vrouwen

Wat is krachttraining?

Krachttraining is een vorm van fitness waarbij je werkt aan meer spiermassa en sterker wordt. Je voert hierbij kortere, maar zwaardere oefeningen uit die je voor een paar herhalingen uitvoert. Dit zijn bijvoorbeeld oefeningen zoals squats, lunges, bench press of deadlifts. Hiervoor gebruik je gewichten die je beetje bij beetje zwaarder maakt zodat je sterker wordt. Je doet dit vaak in een sportschool maar kunt dit ook zelf thuis doen met gewichten.

Misvattingen over krachttraining voor vrouwen

Vaak denken vrouwen dat krachttraining alleen voor mannen is en dat vrouwen beter cardio kunnen doen. Dit is alles behalve waar. Een van de grootste misvatting over krachttraining voor vrouwen is dat je er veel te breed en mannelijk van wordt. Veel vrouwen denken dat je van krachttraining heel erg gespierd en groot wordt net als een bodybuilder maar dit is helemaal niet het geval. Het vrouwelijk lichaam is van nature niet in staat om zo groot en gespierd te worden als mannen. Alleen met anabole steroiden is het mogelijk om zo breed te worden als een bodybuildster. Krachttraining zorgt er juist voor dat je lichaam strakker wordt, je kunt afvallen en je meer vorm krijgt in je lichaam. Een andere misvatting die vaak voorkomt is dat je met cardio veel sneller kunt afvallen dan met krachttraining. Ook dit is niet helemaal waar. Met cardio kan je wel vet verliezen maar bouw je weinig spiermassa op. Met een intensieve krachttraining heb je zowel tijdens als na je workout een hogere energie verbranding. Dit zorgt er dus ook voor dat je na je krachttraining nog meer vet zult verbranden dan na cardio.

Waarom krachttraining voor vrouwen

Krachttraining voor vrouwen brengt vele voordelen met zich mee. Door middel van krachttraining bouw je meer spiermassa op maar zul je ook meer vet verliezen. zowel tijdens de workout als daarna zal de vetverbranding hoger zijn waardoor je dus ook meer calorieën verliest. Krachttraining is de perfecte manier om te werken aan een strakker lichaam en meer vorm te geven. Daarnaast worden met krachttraining niet alleen je spieren sterker maar ook je botten, dit verminderd ook de kans op osteoporose. Ook draagt krachttraining bij aan een gezonder hart waardoor je minder kans hebt op hartaandoeningen en zal het je bloeddruk verlagen waardoor je cholesterol profiel beter wordt. Krachttraining is niet alleen goed voor je fysieke gesteldheid maar ook voor je mentale gezondheid. Je zult merken dat je minder stress krijgt, je energieker voelt en vooral ook zelfverzekerder zult gaan voelen.

Cardio of krachttraining?

Krachttraining en cardio zijn beide goede manieren voor vrouwen wanneer jij gewicht wilt verliezen of fit wilt worden. Ze dragen allebei bij aan een ander doel, en afhankelijk van jouw eigen doelen kun jij bepalen of je meer krachttraining of cardio wilt gaan doen. Het beste is een combinatie van krachttraining en cardio. Op deze manier zul je zowel spiermassa opbouwen als gewicht verliezen. Lees in dit artikel meer over cardio en krachttraining, wat precies de verschillen zijn en hoe jij het allebei kunt gebruiken voor een strakker lichaam.

Beginnen met krachttraining bij Beyondfit

Wil jij graag beginnen met krachttraining maar weet je niet zo goed hoe? Overvolle sportscholen kunnen soms intimiderend zijn en misschien weet je niet zo goed waar je moet beginnen. Bij Beyondfit leren onze coaches jou alles over krachttraining en hoe je verschillende oefeningen op de juiste manier uitvoert. Samen werken jullie aan de juiste vorm en technieken zodat jij dit daarna ook zelf kunt toepassen. Al onze trainers hebben een medisch achtergrond waardoor jij altijd op een veilige manier kan trainen zonder blessures op te lopen. Plan vrijblijvend een gratis intake en dan kijken we samen hoe wij jou het beste kunnen helpen.

Ook Beyondfit worden? Ontvang de Beyondfit brochure direct in je mailbox.

Zodra je hebt aangegeven waar wij de brochure naar toe mogen mailen sturen we de Beyondfit brochure netjes naar je toe per mail.

"Hopelijk kun je veel nieuwe inzichten op doen door de Beyondfit brochure te lezen en kom je er achter waar Beyondfit voor staat. Alvast veel lees plezier toegewenst en als je tijdens of na het lezen vragen hebt dan horen we dat graag van je!"

Vriendelijke groet,

David

Founder & creative business developer, Beyondfit

Meer artikelen waarmee jij meer over het Beyondfit worden kunt leren.

Gezonde levensstijl tips

Gezonde levensstijl tips

Wil jij graag weer een gezonde levensstijl aannemen maar heb jij het vaak te druk om hier echt mee bezig te zijn? Wij geven je 8 tips!

Conditie opbouwen

Conditie opbouwen

Wil jij graag fitter worden en een betere conditie opbouwen? In dit artikel vertellen we jou hoe jij je conditie kunt opbouwen.

De perfecte oplossing

Ontdek hoe jij Beyondfit kunt gebruiken om jouw doelen te behalen.

Ben jij benieuwd hoe Beyondfit jou verder kan helpen? Doe dan de Beyondfit Quiz en ontdek op basis van jouw behoeftes welk programma bij jou past.