Intermittent fasting: Wat is het en wat zijn de voor en nadelen

Je hebt het vast ooit al wel eens voorbij zien komen: Intermittent fasting. Maar wat is het precies en hoe werkt het? In dit artikel leggen wij je uit hoe het werkt en wat de voor- en nadelen zijn.

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting betekend ook wel periodiek vasten. Het is een soort schema waarbij het niet draait om wat je eet maar om wanneer je eet. Je wisselt hierbij periodes af waarin je wel mag eten met periodes dat je niet mag eten. Er zijn verschillende manieren en vormen van intermittent fasting. Je kunt er voor kiezen om bijvoorbeeld 2 keer in de week een volledige dag te vasten of elke dag bepaalde momenten te vasten. De populairste vorm is het 16/8-schema. Hierbij vast je elke dag 16 uur achter elkaar en houd je daarna weer 8 uur een normaal eetpatroon aan. Dit is de makkelijkste vorm om te volgen omdat je hierbij nog een normaal eetpatroon aan kan houden.

Voordelen intermittent fasting

Er zijn verschillende voordelen van intermittent fasting. Door dat je maar een bepaald aantal uren op een dag eet kan dit er voor zorgen dat je gewicht kunt verliezen. Daarnaast kan intermittent fasting er voor zorgen dat je insuline levels dalen en zo vetverbranding wordt gestimuleerd. Het kan ook het risico op hart- en vaatziekten verminderen doordat het een gunstig effect heeft op bijvoorbeeld je bloeddruk, cholesterol en LDL cholesterol. Daarnaast zorgt het ook nog voor een snellere cel reparatie omdat je lichaam op bepaalde momenten minder energie hoeft te steken in de spijsvertering. Als laaste kan intermittent fasting ook nog eens goed werken voor je hersens.

Nadelen van intermittent fasting

Intermittent fasting brengt ook een aantal nadelen met zich mee. Omdat je maar tussen bepaalde tijden mag eten kan dit er voor zorgen dat je op een gegeven moment honger krijgt. Vooral in de eerste weken kan dit er soms voor zorgen dat je je slap zult voelen en misschien minder goed kan concentreren. Er is hierbij doorzettingsvermogen nodig wat soms lastig is. Ook in sociale situaties kan het lastig zijn om intermittent fasting vol te houden. Je zult namelijk soms op bijvoorbeeld verjaardagen of borrels niet mogen eten omdat je dan moet vasten. Intermittent fasting is is niet voor iedereen geschikt. Wanneer je diabetes 2 hebt zwanger bent of ondergewicht hebt is het belangrijk om voorzichtig te zijn met intermittent fasting.

Een gezond eetpatroon bij beyondfit

Wil jij leren hoe je een gezond eet- en leef patroon kunt aannemen en duurzaam gewicht kunt verliezen? Bij Beyondfit leren wij je alles over een gezonde levensstijl. "Dont give someone fish, rather teach them how to fish so they can eat for a long time". Dit is hoe wij onze voedingscoaching aanpakken. We zetten je niet op een streng dieet maar leren jou hoe je zelf een gezond eetpatroon kunt toepassen. Vraag vrijblijvend een gratis intake aan op onze website, dat kunnen we samen kijken hoe wij jou het beste kunnen helpen.

Ook Beyondfit worden? Ontvang de Beyondfit brochure direct in je mailbox.

Zodra je hebt aangegeven waar wij de brochure naar toe mogen mailen sturen we de Beyondfit brochure netjes naar je toe per mail.

"Hopelijk kun je veel nieuwe inzichten op doen door de Beyondfit brochure te lezen en kom je er achter waar Beyondfit voor staat. Alvast veel lees plezier toegewenst en als je tijdens of na het lezen vragen hebt dan horen we dat graag van je!"

Vriendelijke groet,

David

Founder & creative business developer, Beyondfit

Meer artikelen waarmee jij meer over het Beyondfit worden kunt leren.

Hoe blijf je fit met een kantoorbaan

Hoe blijf je fit met een kantoorbaan

Heb jij een kantoorbaan waar jij vaak uren achter elkaar achter een bureau moet zitten? In dit artikel geven we jou tips hoe jij fit kunt blijven op kantoor

De perfecte oplossing

Ontdek hoe jij Beyondfit kunt gebruiken om jouw doelen te behalen.

Ben jij benieuwd hoe Beyondfit jou verder kan helpen? Doe dan de Beyondfit Quiz en ontdek op basis van jouw behoeftes welk programma bij jou past.